Vissza a nyitóoldalra

Tanösvény az iskolakertben

2013. május 29.
Az IKEA Lakberendezési áruház „Otthon az erdőben” című pályázatának keretében idén is támogatást kapott környezeti nevelési programunk.
Elhatároztuk, hogy kihasználva Gimnáziumunk különleges adottságait, tanösvény kiépítésébe kezdünk. A budai vár oldalában lévő, közel 10 ezer négyzetméternyi, ősfás iskolakert remek adottságokat kínál az ötlet megvalósításához. A kert nagy része elhanyagolt, sőt életveszélyes tereptárgyakat tartalmaz (támfal, romos lépcsők). Az elhanyagoltság előnye, hogy az állatvilág remekül érzi magát az iskolakert kínálta zöld szigetben. A diákok a sportpályán kívül nem is használhatták a kertet, ezért nagy lelkesedéssel fogadták az ötletet. A 9.C ( Batthyány-Strattmann László osztály) heti 1 -1.5 órában (osztályfőnöki és biológia óra keretében) végezte az előkészítő, felmérő munkálatokat. 

Kertfelmérési munkák: Már az ősz folyamán elkezdték a kert térképezését, felmérését. Feljegyezték a fák életkorát, fajtáját, egészségi állapotát. Ősszel és tavasszal funkcionális biodiverzitást mértek, amely azt jelenti, hogy egy ökológiai feladatot (pl. levélfogyasztó, lebontó, ragadozó, rovarevő stb.) hányféle élőlény lát el egy adott fa környezetében. Munkánk során egész „állatkertet” tártak fel. Meglelték a sünök szállását, 13 féle madarat figyeltek meg a kertben tevékenykedni: barátcinege, széncinege, kékcinke, csuszka, seregély, barátposzáta, erdei pinty, nagy fakopáncs, balkáni gerle mellett a városban szokványos madarak: dolmányos varjú, szarka, feketerigó látogatja a kertünket. Közülük többnek fészke, odúja is van a kert idős fáin. Egy félig kiszáradt, hatalmas nyárfa odúk tömkelegét rejti. 
A lágyszárú növényvilág odvas keltike mezőkből, medvehagymából, salátaboglárka és májvirág szőnyegből áll, hogy csak az érdekesebbeket emlegessem. A kert fái az óriás termetű virágos kőrisek és nyárfák mellett főként adventív fajokat tartalmaz: vadgesztenyéket, akácot. A fiatalabb példányok közt találtunk korai juharokat, és sajnos ecetfát is. A cserjeszintet főként magoncok, valamint mogyoró, gyepűrózsa, orgona alkotja.  A fák életkorát grafikus és numerikus módszerekkel a fa kerületének mérésével becsülték meg. A legidősebb fa egy 144 éves virágos kőris, akkor ültethették elődeink, amikor a Gimnázium 1868-ban megkapta ezt az épületet! A fák átlagéletkora:  70-80 év.

Összehasonlító elemzés: Tavasszal a 11. évfolyam biológia fakultációs diákjai is belemelegedhettek a kert felmérésébe. Ők az ősz folyamán a Pilis azonos méretű területén végezetek hasonló vizsgálatokat (Szalamandra tábor 1.) Legfontosabb feladatuk az összehasonlító elemzés volt, mely eredményei a honlapon szintén megtalálhatóak.  A biodiverzitás, a fák életkora mellett MÉTA módszerrel meghatározták a kert és a pilisi erdőrészlet természetességét, valamint a korábbi évek folyatásaként kémiai és biológiai (BISEL-módszer) patakelemzést végezték el több patakon. A pilisi erdőrészlet természetességi mutatója minimum 105 (természet közeli állapotú), míg az iskolakertté 45 (regenerálódó, közepes állapotú erdő).  A patakelemzés érdekes eredményeket hozott. Négy évre visszamenő eredményeket összevetve, soha nem volt ennyire rossz minősége a Pilismarót környéki patakoknak! Általában 9-10-es vízminőségi osztályba tudjuk sorolni a környék vízfolyásait, idén csak a hatodikba. Valószínűleg a nyárvégi, őszi csapadékhiány okozhatta az eltérést.
Május 6-7-én a Batthyány –Strattmann osztály is hasonló feladatok elvégzésére, Pilismarótra vonult (Szalamandra tábor 2.). 

Kertépítés: Az elemzéseket és a kert épített adottságait figyelembe véve, öregdiákunk, Bálint Tamás, segítségével kijelöltük a tanösvény leendő útvonalát. A 9.C osztály el is kezdte az útvonal megtisz-títását az akác- és ecetfacsemetéktől. Ebből a célból két alkalommal „bent alvásos” osztály programunk is volt. Naplementéig a kertben tevékenykedtünk, utána a tanösvény tábláit készítettük azokból az akácfa szeletekből, melyeket láncfűrésszel a kert fáiból készítettünk. Az ösvény mellé őshonos cserjéket (kökény, szerszömörce), népdalokból ismert virágokat ültetünk majd (rezeda, szarkaláb, majoránna, rozmaring, bazsarózsa, nefelejcs stb.). Ezeket a növényeket megvásároltuk, szülők segítségével beszállítottuk, táblácskáikat elkészítettük.  A megtisztított domboldalra osztályfát, kislevelű hársfát ültettünk. Nagy segítség volt az új talicskánk.
Mivel a földmunkák döntő részét csak iskolaidőn kívül tudjuk elvégezni, az útvonal kiépítésének befejezése nyáron történik majd meg kertépítő tábor keretében, régi és új diákok, szülők közreműködésével.
A projekt tavaszi munkáit az iskola fő faliújságján, valamint honlapján, az iskolaújság tavaszi számában és évkönyvében megtekinthető, fotókból összeválogatott tematikus tablókkal mutatjuk be. 

Vissza a(z) otthon az erdőben oldalraPilis-projekt - videók
csütörtök (december 2.)
Szülői lelkinap - 1. adventi gyertyagyújtás
péntek (december 3.)
Történelem évfolyamvizsga, írásbeli 11. évf.
hétfő (december 6.)
Történelem évfolyamvizsga, szóbeli 11. évf.
Szaktanári fogadóóra
16:00-19:00
péntek (december 10.)
Olasz - francia délután
Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégium Admin E-mail Levelezés (egyetemi.hu)