Vissza a nyitóoldalra

Műhelytitkok a médiatagozatról

2019. március 5.

A modulról – szakmai szemmel:

A képzés célja a diákok beszédtechnikájának fejlesztése volt a helyes légzés elsajátításától az artikuláción át a szövegfonetikai eszközök tudatos és értő alkalmazásáig: hangerő, hangsúly, hanglejtés, ritmus, beszédtempó stb. A médiaórák keretében tartott modul során a résztvevők foglalkoztak a nyilvános beszéd alapjaival: a helyes testtartással álló és ülő helyzetekben, a szemkontaktust megtartó hangos olvasással és a mikrofon előtti szövegmondással is. A modul során tovább folytatódott a mozgóképes anyagok alkotása, a filmes ismeretek bővítése is.

Az osztály két csoportban dolgozott Dankházi Blanka tanárnő és Varga Sándor tanár úr illetve Benyhe Bernát tanár úr vezetésével.

 

Morzsák a részvevők reflexióiból:

„Milyen volt ez a modul? Tanulságos és izgalmas. Mindig vártam a másik csoport előadását, és azt, hogy ők mit szólnak majd a miénkhez.”

„Tetszett az órák ötletessége és pezsgése! A hasi légzést ki nem állhatom, de hasznosak voltak a hangerővel játszó feladatok!”

„Szerintem rendkívül hasznos volt, megtanultunk még szebben és még érthetőbben beszélni, egy kicsit szoktuk a „színházi teret”, ismerkedtünk a reflektorfénnyel…”

„Éreztem a fejlődést!”

„Fejlődtem! Sokkal hangosabban tudok beszélni, jobban artikulálok, és sokkal jobban tudok koncentrálni a kapott feladataimra. De a hasi légzés néha még nem megy, sokszor beleszédülök – pedig sokat gyakoroltam…”

„Anyáék mondták nekem a záró után: Mi tudtuk, hogy neked nagy hangod van, de hogy ennyire?!”

„Abban kéne még fejlődnöm, hogy amikor egymás szemébe nézünk, ne röhögjem el magam. De sokkal jobban megy a beszéd, az artikuláció, megtanultam helyes tartással állni és ülni.”

„Mindkét záró óra jó volt, mert más is láthatta, hogy mit csináltunk hetekig.”

„Mindig izgulok, de nagyon jó érzés, mikor vége az előadásnak, és látom a közönségen, hogy tetszett nekik.”

„Most már könnyebben meg tudok nyílni mások előtt.”

„Rájöttem, hogy jobban kell figyelnem a körülöttem lévő osztálytársaimra, ilyen helyzetekben különösen.”

„Nagyon büszke voltam az egész osztályra, örültem neki, hogy mindenki odatette magát a záró programokon.”

 

Egy néző-diáktárs beszámolója:

December 18. Már napokkal előbb hirdették a plakátok: a 9.D beszédtechnika előadást tart. Gondoltam, megnézem! Ugyan nem vagyok a médiatagozat tagja, de jómagam is érdeklődöm a média iránt.

Benyhe tanár úr bevezetője nyitotta az estét a felkészülés mikéntjéről, majd a Varga tanár úr által irányított csoport lépett színre. Itt néhány diák maga is tanárszerepbe bújhatott, majd az iskolai csengőszóra hallhattunk variációkat a résztvevők előadásában. Eztán következett Benyhe tanár úr csoportja, akik különböző játékokat mutattak nekünk, melyeknek célja a helyes légzés gyakorlása volt. Hallhattuk a diákokat felfokozott indulattal üvölteni, és Bius is talált kihívót abban a játékban, amelyben ő a csúcstartó (– uralmát ugyan nem sikerült megdönteni, de ami késik, nem múlik!). A csoport végül egy Háy János-novellát hangosított ki ötletes hangeffektekkel színesítve az előadást. Az estét diáktársaim első nyilvános kisfilm-premierjével zártuk, Dankházi tanárnő rendezésében. A filmben végigkövethettük egy ajándék útját a címzettig, a 9.D közreműködésével.

Nagyon színvonalas és kellemes estét tölthettünk el együtt.

Majd jött a második felvonás…

Eljött február  12., a második nyílt médiaóra napja. Ezúttal is akkora volt a siker, mint első alkalommal.

Az órát újfent Benyhe tanár úr nyitotta meg, majd az általa irányított csapat lépett színre. Minket, nézőket is bevontak a bemutatott gyakorlatokba, ami szerintem sokat emelt a hangulaton. Azt is megtudtuk, hányféleképpen képes egy csapda embereket fogni – hála Lázár Ervin novellájának. Hiába volt négy hiányzójuk, a csapaton belül nagyon gyakorlottan, biztosan követték egymást a megszólalók. Miután hatalmas ovációt kapott a csoport, közös teremrendezésre került sor, majd jött az osztály másik fele, akik Dankházi tanárnővel és Varga tanár úrral dolgoztak az elmúlt hetek során. Itt már jobban tudtam, mi fog következni, hiszen magam is beleláttam a munkafolyamatba, mivel nyomon követhettem, ahogy társaim felvették azokat a jeleneteket, melyeket a bemutatón előzetesen megírt szövegek alapján élőben szinkronizáltak. Megtudtuk azt is, mire kellettek a kiflik, amelyek hetek óta a stúdió fogasán lógtak.

Összességében nagyon színvonalas előadást nyújtott az egész osztály. Külön örültem, hogy erre az órára már több diáktársam is velem tartott – a büszke szülőkön kívül. Az este folyamán sok nevetésben volt részem, és jó érzés volt látni a sok szülőn a büszkeséget. Legközelebb márciusban a József Attila Színházban találkozhatunk az osztállyal az Ádámok és Évák ünnepén.

Köszönet a sok munkáért a diákoknak és a tanároknak egyaránt, sok sikert kívánunk, és kíváncsian várjuk a további munkákat!

Fábri Emese (9.E)

 

"A legszínházibb előadás"Vissza a(z) programok oldalraAngol nyelvi foglalkozások a Szépművészetiben
hétfő (május 27.)
Reggeli zsolozsma a 10. d osztállyal
07:25
szerda (május 29.)
Matematika évfolyamdolgozat 7.,9.,11. évf.
Országos kompetencia mérés a 8., és a 10. évfolyamon
péntek (május 31.)
Fakultációkra való jelentkezés határideje - 11.évf.
Nyelvválasztás határideje a 10.a,b osztályokban
Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégium Admin E-mail Levelezés (egyetemi.hu)