Finnek Budapesten

Áprilisban finn vendégek érkeztek hozzánk Espoo városából, két tanárnőt és tizenkét diákot fogadtunk, kihasználva az iskolánkban Angeli Zsuzsanna tanárnő által koordinált Erasmus-program adta lehetőségeket. A Helsinki közelében található Matinkylän lukio tanulói egy hetet töltöttek Budapesten. Ez idő alatt EKG-s diákok családjainál voltak elszállásolva, akik nemcsak arról gondoskodtak, hogy a finnek beérjenek reggel az iskolába, hanem a magyar gasztronómia rejtelmeibe is szívesen vezették be őket. 

A finnek kíváncsiak voltak arra, hogy zajlik az oktatás Magyarországon, így néhány tanórán is részt vettek. Ezúton köszönjük Bohuss, Angeli, Fraisz és Kisfaludyné tanárnőknek, illetve Király tanár úrnak, hogy vállalták az órák megtartását és izgalmas feladatokkal, lelkesedéssel és határtalan kedvességgel fogadták a finn diákokat.

Az Erasmus-program gerincét egy, az UNESCO Világörökségi helyszíneihez kapcsolódó projektmunka elkészítése adta. A finn és magyar diákok közösen dolgoztak, prezentációkat állítottak össze, online fotókönyvet szerkesztettek, valamint videók formájában dolgozták fel a témájukat, melyek között finnországi (pl. Suomenlinna erődje) és magyarországi helyszínek (pl. Hollókő, Dunapart) egyaránt szerepeltek. A közös munka rendkívül elmélyülten zajlott és közben a tanulóknak arra is lehetőségük nyílt, hogy kölcsönösen megismerjék a finn és magyar népre jellemző vonásokat, viselkedési formákat. A magyar diákok megtudhatták, hogy finn társaik rendkívül feladatorientáltak, hatékonyak és bőven van tapasztalatuk a projekttel mint munkaformával kapcsolatban. Emellett a leghangsúlyosabb tulajdonságuk az introvertáltság volt, amely eleinte kihívást jelentett a magyar résztvevők számára. Viszont azt nagyon jó volt látni, hogy az együtt töltött hét során a finnek “feloldódtak” a magyar vendégszeretetben. 

Ebben segítették őket az iskolán kívüli programok. Látogatást szerveztünk a Parlamentbe, a budai Várban Ambrus tanár úr tartott idegenvezetést, amelyet egy kincskereső játék követett. Szerda este hajókáztunk a Dunán. A naplemente rózsaszínjei, majd az épületek fényei által megtört sötétkék a finneket és magyar diákokat egyaránt lenyűgözte. Volt továbbá táncház, melynek során vendégeink közelebbi ismeretségbe kerültek a magyar néptánc jellegzetes mozdulataival, hogy aztán ők is megtanítsanak nekünk néhány lépést a saját kultúrájuk táncaiból. A közös mulatságot batyus vacsora zárta. Az utolsó napon Szentendrére látogattunk, megnéztük a Skanzent, majd az Óvárosba mentünk, hogy egy sajtos-tejfölös lángos mellett zárjuk ezt az igen intenzív hetet. 

Számtalan tapasztalat, rengeteg tanulság és újonnan szövődő barátságok jellemezték ezt az áprilisi néhány napot. Köszönettel tartozom két kolléganőmnek, Fraisz Fanni tanárnőnek, aki a program összeállításában és alapos megtervezésében óriási szerepet vállalt és fáradhatatlanul kísérte végig annak lebonyolítását. Köszönet illeti továbbá Angeli Zsuzsanna tanárnőt, aki iskolánk Erasmus-koordinátoraként segített, hogy a finn-magyar cserekapcsolat egyáltalán létrejöhessen és már azon dolgozik, hogy a magyar diákok 2026-os kiutazása zökkenőmentes lehessen. Hálásan köszönjük az iskolai alapítvány nagylelkű anyagi támogatását is, amely nélkül a program nem valósulhatott  volna meg. 

Beszámolómat egy személyes élménnyel szeretném zárni. Budapest varázsa úgy is magával ragad, hogy már tíz éve élek a fővárosban. De most, hogy egy héten keresztül azon voltam, hogy finn vendégeinknek megmutassam a város szépségét, meséljek nekik a magyar történelem izgalmas fordulatairól, a kultúránkról és nemzeti hagyományainkról, megerősödött bennem a hazám iránti büszkeség érzése: hogy jó magyarnak lenni. Jó magyarnak lenni egy olyan Európában, amely az Erasmus-programmal lehetővé teszi, hogy a kultúrák tényleg találkozzanak és a baráti, kollegiális, partneriskolai kapcsolatok építése révén mélyítse összetartozásunk tudatát. 

 

Lakihegyi Viktória